Container update!

22 november 2017 - Eindhoven, Nederland

Hallo lieve mensen,

Hier ben ik weer eventjes!

Voordat ik naar Ghana vertrok ontstond het idee op mijn werk om wat spulletjes in te zamelen en een paar dozen op te sturen naar Ghana. Uiteindelijk groeide dit idee uit naar het doneren van een geheel gevulde zeecontainer! Ik contacteerde Kidz Active Foundation (de instelling waarvoor ik naar Ghana ging) en zij vonden dit een geweldig idee. Ze vroegen gelijk of het mogelijk was dat we de hele container doneerde. Ze wilden dit namelijk ombouwen tot een winkeltje, zodat er op deze manier werk, ondernemerschap en omzet gegenereerd wordt. Natuurlijk werd mijn baas ook gelijk enthousiast van dit idee; vooral omdat het woord ondernemerschap viel.

Toen was het mijn taak om alle verschillende opties op een rijtje te zetten en de goedkoopste + beste optie te kiezen. Dit lukte uiteraard! Onze partner Rotterdam Overseas Network kon ons voorzien van een mooi tarief voor een 40ft container. Dit is het grootste formaat; 12m x 2.5m x 2.5m! Deze partner was ook bereid een deel te sponsoren voor ons.
Het vervoeren van de container in NL heeft een andere transporteur volledig gesponsord voor ons en nog een andere transporteur, waar we geregeld zaken mee doen, heeft overal in NL wat dozen en pallets voor ons opgehaald en hier naartoe gebracht. Geweldig dat er zoveel zakenpartners bereid waren ons te helpen in dit project!

Het was de bedoeling dat deze container geleverd zou worden in de tijd dat ik daar zou zijn. Maar dit was natuurlijk wishful thinking… De container werd pas een maand later geleverd! De douane heeft het ons aardig moeilijk gemaakt… Alles wat fout kon gaan, ging mis. De documenten moesten we wel 100x aanpassen, toen moest er een inspectie plaatsvinden (wat eigenlijk alleen maar geldklopperij was), toen kreeg de truck pech onderweg, toen ging de kraan kapot (waarmee de container van de truck gehaald wordt) en toen stond de container toch niet op de goede plek (maar niemand werkte mee om het te verplaatsen; alleen als je wat meer schuift). Je kunt je voorstellen hoe gefrustreerd wij werden! En wat waren we blij toen we het berichtje kregen dat de container eindelijk op z’n plek stond en opengemaakt werd!

Inmiddels is de container daar alweer een maand en ze zijn nog steeds bezig alles uit te delen. De mensen zijn er zo blij mee! Er zitten stoelen, bureaus, kasten, muziekinstrumenten, kleren, schoenen, schoonmaakartikelen, kantoorartikelen, speelgoed, fietsen, koelkast, TV, radio, DVD spelers, boeken, etc. in. Je kan het maar bedenken en het zit in de container.

In het begin dacht ik dat het een hele uitdaging zal worden om deze ontzettend grote container vol te krijgen. Maar niets is minder waar! Zoveel mensen hebben spullen gedoneerd! Vrienden, familie, kennissen, collega’s, vrienden van vrienden en ga zo maar door! Als je dit leest en je bent 1 van de donateurs geweest; HARTSTIKKE BEDANKT! in Ghana zijn ze er ontzettend blij mee! Voor ons zijn dit allemaal spullen wat we niet meer gebruiken en wat we niet missen, maar voor hen is dit geweldig. Het is allemaal extra luxe wat ze nooit hebben gehad. Ineens hoeven ze geen kapotte of te kleine schoenen of kleren aan. Ze kunnen zelfs met speelgoed spelen en de bibliotheek heeft weer wat nieuwe boeken erbij. De school heeft weer wat nieuwe schriften, krijt en schrijfgerei. En zo kan ik nog eindeloos doorgaan. Maar ik denk dat jullie het punt inmiddels wel begrijpen, haha!

Ik ben hartstikke blij dat ik dit voor hen, samen met jullie, heb kunnen regelen. We hebben echt een verschil kunnen maken in dit dorpje. En dat is natuurlijk waar we het voor doen! Deze mensen helpen en het allerleukste is om te weten waar je donatie naartoe gaat. Normaal verdwijnt je geld of donatie in een grote organisatie, maar nu heb ik de mensen gezien bij wie het nu terecht komt. Ik heb hun levenstandaarden en situaties gezien en het maakt me blij om de foto’s te zien met de spulletjes die ze gekregen hebben.

Ik heb een heleboel foto’s en een filmpje toegevoegd!

Iedereen bedankt!

23 november 2017
    Kei mooi.
  2. Rebecca:
    23 november 2017
    Super goed en fijn dat ze zo gezegend konden worden 😊
  3. Laila:
    24 november 2017
    Zooooo zeg! Toen ik de grootte van de container probeerde in te beelden, zag ik m kleiner voor me. Maar echt, je hebt samen met alle anderen die hier aan mee hebben geholpen prachtig werk geleverd!!
  4. Virgil b:
    26 november 2017
    Super gaaf vivian!! Keep it up :)